A/B testen

A/B testen, split running, multivariate testen; het zijn allemaal veelgebruikte termen in e-mailmarketing. Het doel? De beste variant van een mailing kiezen. In dit whitepaper laten we zien wat een simpele A/B test kan betekenen en geven we input om zelf aan de slag te gaan met A/B testen. Is het ingewikkeld om uit te voeren? Zeker niet! Lees snel verder en start vandaag nog om meer uit e-mailmarketing te halen.

AB-testing is de meest kostenefficiënte manier om de resultaten van een mailtemplate stapsgewijs te optimaliseren. Niet alleen grote, maar ook minimale aanpassingen kunnen verschil maken. Het is bovendien verrassend. Een aanpassing waarvan je veel verwachtte blijkt geen succes te hebben, terwijl sommige minimale aanpassingen een positieve uitkomst hebben. Testen kan enorm verrassen!

Spreid je kansen

Wat is A/B testen precies?
Bij een A/B test maak je twee of meerdere varianten van een e-mail. Deze varianten worden random naar een deel van je nieuwsbriefabonnees gestuurd. Deze abonnees noemen we ook wel de testgroep. Deze testgroep wordt gemonitord en na een bepaalde periode wordt er vastgesteld welke variant het best heeft gescoord. Deze ‘winnaarsmail’ wordt verstuurd naar de rest van je abonnees.

Waarom zou je A/B testen?
Door regelmatig A/B testen uit te voren leer je je nieuwsbriefabonnees beter kennen. En hoe beter je ze kent, hoe beter de mail kan worden afgestemd. Met de kleinste aanpassingen kan de grootste winst behaalt worden. Misschien klikken jouw lezers liever op groen, of worden ze getriggerd tot boeken door een simpele urgentie toe te voegen. Je weet het niet voordat je het test. En daarom is A/B testen een must-do in e-mailmarketing!

De voordelen op een rij:
– Inzicht in je doelgroep (zonder dat ze weten dat ze aan een test meedoen)
– Gemakkelijk op te zetten
– Vele variatie-mailings mogelijk
– Snelle resultaten
– De enige investering is tijd!

Hoe begin je een goede A/B test?
Wanneer je gaat A/B testen is het goed om voorafgaand duidelijke doelstellingen te formuleren. Wat wil je met de test bereiken? Wat denk je dat de test zal uitwijzen? Dit kan bijvoorbeeld zijn een verhoging van opens, klik en/of conversie. Stel hierna een hypothese op, bijvoorbeeld: “Een groene button levert meer kliks op dan een rode button”. Maak daarna de mailings op en plan deze in.

Tips
– Test over een langere periode. 1 mailing maakt niet het verschil en biedt geen betrouwbare resultaten.
– Test altijd maar 1 variabele per keer. Anders kun je niet duidelijk verklaren wat precies het verschil maakt.
– Ontwikkel een roadmap en houd de resultaten goed bij.

Mogelijkheden om A/B te testen:

Onderwerp
Wel of geen personalisatie, het gebruik van icoontjes, call-to-action, korting in bedrag of percentages. De volgorde van de aanbiedingen, de lengte, gebruik maken van urgentie.

Preheader of snippet
Het eerste stukje tekst binnen de body van een e-mail en wordt weergegeven na/onder het onderwerp. Wat werkt beter? Meteen vertellen wat men kan verwachten of toch iets mysterieuzer blijven?

Tijdstip van verzending
Verstuur ’s ochtends of ’s avonds. Of kies voor een andere dag dan dat je normaal verstuurt.

Personalisatie
Test de invloed van personalisatie! Vinden mensen het fijn dat je veel van hun weet (voornaam, achternaam, woonplaats) of schrikt het af?

Afzendernaam en afzenderadres
Een naam van een medewerker van het bedrijf kan een mail persoonlijker laten overkomen. ‘Jenny van Engine’ i.p.v. ‘ Engine’ kan al een verschil maken. Wat doet het beter een vrouwen- of een mannennaam? Het afzenderadres: noreply@ mag niet meer. Test met: nieuwsbrief/ info / klantenservice etc.

Afbeeldingen
Denk hierbij aan de grootte van de afbeelding, het wel of niet gebruik maken van een whitespace. Test verschillende sfeerbeelden of plaats wel of geen personen in de afbeelding. Gebruik een keer een animated gif versus een vaste visual.

Video
Wat voor invloed heeft de plaatsing van een video in de e-mail? Wordt er hierdoor vaker geklikt of ervaren abonnees dit niet als relevante toevoeging?

Button versus tekstlink
Kan de toevoeging van een button het verschil maken? Of klikt de abonnee toch liever op een link?

Button
Test op meerdere elementen: kleur, plaatsing, grootte en de tekst die in de button staat.

Content – Tekst
Aanspreekvorm: u of je, langere en korte teksten, gebruik van alinea’s, lettertype, lettergrootte. Wat werkt het best voor jouw nieuwsbrief? Biedt je deals aan? Kijk naar de USP’s: werkt hierbij een korte of een uitgebreide omschrijving?

Prijsstelling
Denk ook aan hoe je de prijs weergeeft. Is dit in valuta of korting? Welke kleuren pas je voor deze prijzen/kortingen toe.

Urgentie
De een is er wel gevoelig voor, de andere niet… schaarste! Test door middel van urgentietoevoegingen als: nog 6 beschikbaar of nog 3 uur online.

Design
Een ander design met andere kleuren, een andere indeling en uitstraling kan een groot verschil maken. Wil je een nieuw design? Test dit eerst altijd goed en kijk wat aanslaat, voordat je dit definitief uitrolt. Niet elk nieuw design wordt altijd even goed gewaardeerd.

Aanbiedingen
Biedt je meerdere aanbiedingen aan? Test met het aantal, maar wellicht ook de volgorde van de deals. Denk hierbij aan ordening aan de hand van interesse, prijs, visuals etc. Een special, waarbij je deals van dezelfde categorie (beauty, producten, uitjes) bijeenbrengt in één e-mail kan ook een goede test zijn.

Kortom, er zijn genoeg mogelijkheden om jouw nieuwsbrief te optimaliseren middels verschillende A/B testen. Start vandaag nog!

0
Connecting
Please wait...
Stuur een bericht

Op dit moment is er geen medewerker online. Laat een bericht achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Uw naam
* E-mail
* Omschrijf uw vraag
Stel uw vraag

Heeft u een vraag?

Uw naam
* E-mail
* Omschijf uw vraag
Chat is online!
Uw mening telt

Help ons onze service te verbeteren.

U hebt onlangs contact met ons gehad, bent u goed geholpen?